Webinars, online trainingen en cursussen; ze vliegen om onze oren. Dankzij het internet is er op zoveel manieren kennis te vergaren, maar hoe zorg je nou dat de deelname aan deze online trainingen hoog blijft? En dat je medewerkers er ook echt wat van leren en dit in de praktijk ook kunnen toepassen. Kortom.. hoe houd je deze digitale trainingen levend?
Je hebt allerlei trainingstools die online trainingen interactief maken. Denk hierbij aan TrainingTool. Met deze online assessment tool is er een hoge participatie door de ongewone werkwijze. Je maakt video’s en deze evalueer je vervolgens weer. Zo zie je hoe je overkomt op anderen, of je communicatie effectief is en of je bereikt wat je wil bereiken met jouw manier van communiceren. Zeker leuk om te proberen, want je ontdekt zonder twijfel dingen die je nog niet van jezelf kent.
Voordelen online trainingen
Als werkgever zijn er vele voordelen van online trainingen te benutten. Wat ideaal is aan online trainingen en webinars is dat iedereen individueel kan deelnemen in zijn of haar eigen tijd. Dit zorgt ervoor dat mensen de gelegenheid wordt geboden zelf het juiste moment en de setting te kiezen. Daardoor is het waarschijnlijk dat ze niet alleen gemotiveerder zijn om informatie op te nemen, ze nemen het ook echt beter op! Ook kunnen ze het keer op keer opnieuw terugkijken zodat ze daadwerkelijk begrijpen wat er wordt gezegd. Hier is in een klasje of een cursusdag vaak geen tijd of teveel afleiding voor.
Zonder beloning is training zinloos
Als werknemers zelf inzien wat er uit een training te halen is, neemt deelname en het effect van het bijscholen toe. Je hoeft als werkgever dus alleen maar iemand te overtuigen dat een cursus of training helpt. Probeer voor iedere medewerker individueel passende trainingen te vinden. Wat ook kan helpen is het verbinden van een wedstrijdelement aan de trainingen. Doe je mee en haal je er zoveel mogelijk bruikbare informatie uit die je daarna kunt presenteren?
Online trainingen passen bij deze tijd, je ontkomt er niet aan en het blijft investeren. Maar groeien is onmogelijk als je niet waar je naartoe wil. Je moet in beweging blijven. Daarom de oproep: zorg dat het leuk blijft.