Algemeen

6 Tips Om Passieve Kandidaten Te Recruiten

Als het gaat om werving, wordt er vaak vooral gefocust op het actief werven van goede kandidaten voor openstaande functies. Het aantrekken van passieve kandidaten mag echter niet worden vergeten, vooral als het gaat om functies die specifieke schaarse vaardigheden of profielen vereisen. Maar, dit is geen gemakkelijk proces! Bij passieve kandidaten zijn de behoeften van het bedrijf (veel) groter dan die van de kandidaat, dus de wervingsstrategie gaat niet zozeer over verkopen, maar meer over het ontwikkelen van langdurige relaties en het creëren van betrokkenheid en enthousiasme voor kansen in jouw bedrijf.

In deze blog, 6 tips om ook meer passieve kandidaten aan te trekken.

Bouw een talentpijplijn op voor je bedrijf

Het werven van passieve kandidaten zal waarschijnlijk een langzaam en tijdrovend proces zijn. Juist daarom moet je als bedrijf al aan je strategie beginnen te werken ver voordat er een daadwerkelijke vacature is. Het kan daarom goed zijn om een talentpijplijn op te bouwen die bestaat uit een pool van potentiële profielen die waardevolle kandidaten voor jouw bedrijf kunnen zijn, vandaag, volgend jaar of ver weg in de toekomst. Dus op het moment dat er dan ook een vacature vrijkomt, is jouw talentpool de eerste plek om potentiële kandidaten te zoeken en te polsen voor mogelijke interesse.

Netwerken

Voor het werven van passieve kandidaten is cold calling waarschijnlijk niet de beste aanpak. En, helemaal als ze profielen of vaardigheden hebben waar veel vraag naar is in de markt, zullen ze wekelijks veel ongevraagde telefoontjes ontvangen! Wees in plaats daarvan een netwerker en bouw een echte relatie met hen op. Dit is niet iets wat je eventjes doet, maar het is zeker aan te raden om tijd te investeren in het netwerken met schaarse profielen in je regio of de kandidaten in je talentenpijplijn.

Betere functiebeschrijvingen

Maak je functiebeschrijvingen aantrekkelijk en laat ze een verhaal vertellen. Als je wilt dat een passieve kandidaat echt geïnteresseerd is in jouw vacature en overweegt te solliciteren, stop dan met focussen op vaardigheden en ervaring. Vertel ze in plaats daarvan wat ze zullen leren, doen en worden als ze succesvol zijn in het werk. Vertel hen hoe deze functie moet bijdragen aan het hogere doel van het bedrijf. Maak het interessant en boeiend! Eigenlijk zijn we bij typ steeds minder fan van de traditionele vacature, dus denk eens aan andere manieren om je bedrijf en wat jullie doen over te brengen.

Focus op intrinsieke motivatie

Passieve kandidaten hebben meestal een baan waar ze blij mee zijn en waar ze waarschijnlijk een prima salaris en andere voorwaarden hebben. Als dit niet het geval zou zijn, zouden het namelijk wel actieve kandidaten zijn geweest! Omdat deze kandidaten dus relatief gelukkig zijn in hun huidige positie, zul je hun aandacht moeten trekken door een beroep te doen op hun intrinsieke motivatie. Dat is waarschijnlijk makkelijker gezegd dan gedaan, dus hoe pak je dit aan? Nou, eigenlijk is het begin misschien niet eens zo heel moeilijk: praat met mensen in soortgelijke functies als waarvoor je op zoek bent en vraag hen waarom ze deze baan hebben aangenomen. Dit zijn de punten waar je op kunt focussen.

Aanbevelingen

Goede mensen goede mensen, zo werkt dit ook onder passieve kandidaten! Dus wie vertrouwt een passieve kandidaat het meest in de overweging met een potentieel nieuwe werkgever te praten? Waarschijnlijk een vriend of collega of iemand die ze kunnen vertrouwen en die echt bij dat bedrijf werkt. Zorg dus zeker dat je als bedrijf ook gebruikt maakt van het netwerk van je werknemers en stimuleer aanbevelingen.

Zorg dat uw personeelsmanagers 100% betrokken en toegewijd zijn

Hoewel deze tips zullen helpen om een ​​grotere pool van passieve kandidaten te genereren die wellicht geïnteresseerd zijn in het werken bij jouw bedrijf, uiteindelijk zul je er niet een ook echt aannemen als je personeelsmanagers niet volledig betrokken en toegewijd zijn. Zij zijn uiteindelijk degenen die waarschijnlijk de belangrijkste taak hebben om de passieve kandidaat ervan te overtuigen dat hij of zij zich bij jullie bedrijf moet komen werken.

Lees ook eens:

Aandacht voor Stagiaires
Aandacht voor de loopbaan begint al bij de stagiaires
Fred Smulders 26 mrt 2018
Typ W&S
De toekomst van W&S
Fred Smulders 26 mrt 2018
Wat is jouw droom?
Wat is jouw droom?
Fred Smulders 21 apr 2018