Als werkgever of hiring manager is het makkelijk om te selecteren op technische vaardigheden en kwalificaties van potentiële kandidaten. Maar, zoals we bij typ altijd zeggen: we matchen personen met personen, niet skills met functie-eisen. Dus wat dat betreft zijn soft skills minstens net zo belangrijk om naar te kijken voor een succesvolle match. Helemaal in deze tijd van nieuwe technologieën en digitale communicatie, worden skills zoals effectief communiceren, goed samen werken (online én offline!) en je weten aan te passen aan veranderingen, steeds relevanter.
Wat zijn soft skills?
Eerst een stapje terug want wat zijn soft skills nou eigenlijk? Soft skills zijn persoonlijke eigenschappen die personen in staat stellen om effectief samen te werken met anderen en goed te presteren in een baan. Welbekende voorbeelden zijn communicatie, teamwork, probleemoplossing, aanpassingsvermogen, time management, en leiderschap. Soft skills zijn van groot belang als het gaat om stakeholder management, het opbouwen van sterke relatie met collega´s, klanten, en suppliers, en het navigeren van de dynamiek in een bedrijf, ofwel de zogenoemde “office politics”.
Waarom is dit zo belangrijk in recruitment?
Vaak focussen we ons nog teveel op iemands hard skills, ervaring en kwalificaties voor bepaalde functie-eisen. Maar uiteindelijk bepaalt dat meestal niet het succes van iemand in een baan. Want iemand kan nog precies aan de functie-eisen voldoen, maar als er geen goede match is op persoonlijk vlak of deze kandidaat heeft bijvoorbeeld geen goede communicatie vaardigheden dan is deze match waarschijnlijk van korte duur. Daarbij zijn wij bij typ sterk van mening dat je kennis kunt leren of bijspijkeren, bij houding en soft skills ligt dat vaak minder makkelijk.
Hoe beoordeel je soft skills bij je kandidaten?
Het beoordelen van soft skills tijdens een selectieproces kan uitdagend zijn, het is namelijk niet zo makkelijk als met hard skills waar het eigenlijk min of meer een checklist afwerken is. Toch is het wel heel belangrijk om hier op te focussen en zo personen met personen te kunnen matchen. Bij typ doen we dit door onze kandidaten eerst uitgebreid te leren kennen, maar er zijn ook wat praktische dingen die jij als werkgever of hiring manager in je sollicitatieproces kunt doen:
Gedragsinterviews: Stel kandidaten gedragsgerichte vragen om hun vermogen om verschillende situaties aan te kunnen te meten. Bijvoorbeeld: “Kun je me vertellen over een situatie waarin je moest samenwerken met een moeilijke collega? Hoe heb je dat opgelost?”
Referentiecontroles: Neem contact op met de vorige werkgevers of referenties van een kandidaat om meer te weten te komen over hun soft skills. Stel specifieke vragen over de communicatie, teamwork en probleemoplossende vaardigheden van de kandidaat.
Situatieve oefeningen: Creëer een situatie of scenario dat kandidaten kunnen tegenkomen in hun werk.
Het is belangrijk om meerdere methoden te gebruiken om soft skills te beoordelen om een volledig inzicht te krijgen in de capaciteiten van de kandidaat.
Meer weten over hoe wij bij typ op soft skills scannen of hoe we jou kunnen helpen daar meer mee te doen in je selectieproces? Neem vooral contact op!