Zekerheid bieden in onzekere tijden, dat is uiteindelijk jouw doel als werkgever. Medewerkers gemotiveerd houden om zich, ook in moeilijke tijden, volledig in te zetten voor de organisatie. Uit onderzoek (van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid) blijkt dat werkgevers die zien wat er nodig is om medewerkers te motiveren, een stuk interessanter zijn om voor te werken. Daarnaast is al eerder gebleken dat gemotiveerde werknemers een positief effect hebben op verzuim én de klanttevredenheid. In tijden van crisis een win-winsituatie.
Zie je een crisis aankomen? Vaak kun je nooit volledig voorspellen wanneer je hierin terecht komt. Inspirerend leiderschap en het bieden van zekerheid is daarom belangrijk, maar in onzekere tijden misschien wel belangrijker dan ooit. Of het nou door factoren komt binnen de organisatie of van buitenaf; motiveer jouw medewerkers om door te blijven gaan. Deze 3 tips zullen het roer niet volledig omgooien, elke werkplek is immers anders. Maar laat ze een inspiratie zijn en wie weet komen jullie samen tot effectieve, nieuwe inzichten.
#1 Communicatie is key
Het lijkt een open deur, maar direct en helder communiceren is in onzekere tijden belangrijk. Zelfs als je slecht nieuws hebt, is communiceren altijd de beste optie. Door duidelijke afspraken te maken, weten medewerkers wat er speelt. Zij zullen hierdoor eerder begrip hebben voor bepaalde situaties. Bij gebrekkige communicatie ontstaan geruchten en mogelijk ook conflicten. Dit komt de motivatie van medewerkers niet ten goede.
Gebruik vaste momenten om met je medewerkers te communiceren, bijvoorbeeld een dagstart of een afsluiter aan het eind van de middag. Zo blijf je dagelijks op de hoogte van wat er speelt. Merk je bijvoorbeeld dat de samenwerking minder soepel verloopt, dat er onrust is bij klanten of dat veel mensen zich ziek melden? Dan kun je hier in een vroeg stadium op inspelen. Daarnaast is het een goed moment om te bespreken of medewerkers ergens behoefte aan hebben. Meerzijdige communicatie is in onzekere tijden belangrijk, dus blijf het gesprek gaande houden.
#2 Faciliteer aanvullende activiteiten
De meeste medewerkers willen zichzelf van nature blijven verbeteren. Een nieuwe skill ontwikkelen, beter leren communiceren of een goede balans vinden tussen werk en privé. Als werkgever kun je de mogelijkheid bieden om te blijven ontwikkelen, bijvoorbeeld door een online trainingsprogramma. In crisistijd kan het voorkomen dat er minder werk is, waardoor er extra tijd is om te investeren in de ontwikkeling van je medewerkers. Ook een win-winsituatie: het personeel voelt zich gewaardeerd omdat jij in hen investeert en de productiviteit van medewerkers blijft hoog + de kennis blijft up-to-date.
Ook teambuilding kan een positieve bijdrage leveren aan de motivatie van je medewerkers. Vooral wanneer iedereen thuis aan het werk is kan een online activiteit de onderlinge relatie verbeteren en het vertrouwen versterken. Van een serieuze opdracht tot een online pubquiz: het maakt niet uit wat jullie gaan doen, zolang je maar tijd met elkaar doorbrengt.
4-uurregel: Uit onderzoek blijkt dat als een werkgever binnen vier uur reageert op vragen van medewerkers dat optimaal is voor de tevredenheid van werknemers.
#3 Liever een bedankje te veel dan te weinig
Complimenten geven is gratis, doe dat in onzekere tijden daarom liever een keertje te veel dan te weinig. Alle medewerkers worden graag gewaardeerd voor de inzet in zijn of haar werk. Heeft een werknemer een mooie prestatie geleverd? Geef dan zeker een (digitaal) schouderklopje. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om een algemeen bedankje te sturen. Een kaartje, dankbare e-mail of misschien wel een borrelpakket vlak voor het weekend. Dan starten jouw medewerkers maandag weer met positieve energie!