Burn-outklachten voorkomen: maak je werk leuker

Door typ

Burn-outklachten voorkomen: maak je werk leuker

Geschreven door typ op 20 november 2018

“Een op de zeven werkende Nederlanders heeft last van burn-outklachten als oververmoeidheid en emotionele uitputting. Ingrijpen voor het misgaat kan door regelmatig te leven en te sporten, maar vooral door te bedenken: hoe kan ik mijn werk leuker maken?”

Dat was de inleiding van een stuk uit de NRC uit 2016, maar die is vandaag de dag nog steeds net zo relevant. De aanleiding van dat stuk was een onderzoek van het TNO, dat onderzocht en concludeerde dat 14 procent van de ondervraagde proefpersonen ‘emotioneel uitgeput’ was en ‘opgebrand door langdurige stress.’ Werk is daarvan de nummer 1 oorzaak.

Hoe herken je burn-outklachten?
Naast uitputting en prikkelbaarheid –makkelijk te negeren– zijn cynisme, afstand van werk en een gebrekkig (of gebrek aan) professioneel zelfvertrouwen duidelijke aanduidingen van een burn-out.

Stel jezelf deze vragen
Heb ik moeite om ‘nee’ te zeggen?
Komen mijn ambities en agenda overeen?
Ben ik degene die moet doen wat ik doe?

En:

Heb ik wel de juiste baan?

Want dat blijkt vaak de kern van burn-outklachten te zijn; niet de juiste baan hebben. En dan niet eens door de werkdruk of verantwoordelijkheid, maar langdurige stress door onzekerheid. De combinatie daarvan met een gebrek aan sociale steun –geen prettige collega’s, een gebrek aan vrijheid, een periodiek functioneringsgesprek– kan burn-outklachten ernstig verergeren en een volledige burnout met vervelende gevolgen veroorzaken.

Wil je in gesprek over wat de juiste baan voor jou is? Bekijk dan onze vacatures eens.

    Deel dit bericht:
  • linkedin icon
Fred

Meer weten?

Maak dan een afspraak met Fred