Algemeen

Een Kijkje Achter De Schermen – Hiring Manager

Hoe gaat dat nou in z’n werk, een plaatsing van een kandidaat bij een nieuwe werkgever? In deze nieuwe rubriek op de blog geven we je een kijkje achter de schermen. Elke maand kijken we naar een plaatsing vanuit drie invalshoeken: de werkgever, de kandidaat en de recruiter.

Deze week zien we hoe Jens, managing director van Micazu, het aanpakte voor een Head of Customer Care rol in zijn team.

Onderscheiden van de rest

“Door allereerst een persoonlijke, uitgebreide motivatie te ontvangen naast een uitgebreide CV. Hierbij met name de verwachting dat men in de motivatie brief dan echt iets van zichzelf laat zien wat je niet uit een CV haalt. Zorg dat jouw CV ook wel onderscheidend is van de standaard, zo val je op tussen de anderen.

Voor mij een hele belangrijke stap in het recruitment proces is de eerste kennismaking met iemand op kantoor (is iemand op tijd; representatief gekleed, goed verstaanbaar). In het sollicitatiegesprek let ik vooral of iemand je aankijkt en geen vreemd non-verbaal gedrag vertoont. Uiteraard zijn de meeste kandidaten zenuwachtig, dat hoort erbij. Ik let erop dat ze ook duidelijke antwoorden op de gestelde open vragen geeft. Dus niet de sociaal-wenselijke antwoorden. Net zo van belang is het voor mij dat sollicitanten wel goed vooronderzoek moeten hebben gedaan aangezien ik daar veel vragen over stel. Geen voorbereiding door kandidaat dan sta je al met 0-3 achter bij mij. Vooral wil ik altijd weten wat zij denken dat beter zou moeten. Als je daar dan een paar oplossingen voor aandraagt, dan scoor je wel echt pluspunten.”

Goede match

“Ellen was vanaf de start enthousiast, had al veel ervaring opgedaan bij vorige werkgevers, heeft humor en kan serieus werk leveren. De klik was er tijdens eerste kennismakingsgesprek en onder andere door opleiding en werkervaring was dat een goede fit.”

Loopbaanadvies voor IT-professionals

“Zorg dat je je goed inleest via allerhande informatie, zodat je gesprekspartner verbluft is over de tijd die je hebt genomen om meer van het bedrijf te willen weten. Op die manier kun je meteen laten zien dat je erg serieus deze job wilt. Daarnaast ook een tip om te kijken of je meer achtergrond kunt vinden van de persoon met wie je het gesprek gaat hebben. Op die manier krijg je een goed beeld van de persoon die tegenover je zit en kun je ook aan het einde een aantal vragen stellen aan je gesprekspartner. Een werkgever zal dan juist onder de indruk zijn dat je zo goed op de hoogte bent. Laatste: zorg ook dat je meer info zoekt over hoe het bedrijf bekend staat (Google reviews, Trustpilot reviews, Facebook reviews).”

Lees ook eens:

Aandacht voor Stagiaires
Aandacht voor de loopbaan begint al bij de stagiaires
Fred Smulders 26 mrt 2018
Typ W&S
De toekomst van W&S
Fred Smulders 26 mrt 2018
Wat is jouw droom?
Wat is jouw droom?
Fred Smulders 21 apr 2018