Algemeen

Een Kijkje Achter De Schermen – Kandidaat

Hoe gaat dat nou in z’n werk, een plaatsing van een kandidaat bij een nieuwe werkgever? In deze nieuwe rubriek op de blog geven we je een kijkje achter de schermen. Elke maand kijken we naar een plaatsing vanuit drie invalshoeken: de werkgever, de kandidaat en de recruiter.

Deze week zien we hoe Ellen, Head of Customer Care bij Micazu, de plaatsing bij haar nieuwe werkgever heeft ervaren.

Loopbaan tot nu toe

“Ik werk al jarenlang in het toerisme: Martinair, Thomas Cook en de laatste 14 jaar bij Holland America Line in Rotterdam. Helaas werd daar gesneden in personeel (bijna 30%) en moest ook ik door COVID19 vertrekken. Alle cruiseschepen kwamen noodgedwongen stil te liggen.

In totaal heb ik 9 maanden thuisgezeten, maar kon ik mijn 2 kinderen goed helpen met thuisonderwijs tijdens de diverse lockdowns. Verder heb ik veel gesolliciteerd en genetwerkt. Voor de zomervakantie leverde dat helaas nog niets op, maar na de zomervakantie werd ik opeens wel overal uitgenodigd. Zo zie je maar… de arbeidsmarkt verandert continue”.

Solliciteren & Onboarding

“Ik heb me voorbereid door me goed in te lezen in het bedrijf. Jezelf diverse (sollicitatie)vragen stellen en vooral dicht bij jezelf blijven. Ik heb ook een goed gesprek met Hilko van Typ ter voorbereiding gehad. Hij ging ook mee naar het eerste kennismakingsgesprek. Het tweede gesprek deed ik wel alleen.

Mijn onboarding was heel informeel & gemoedelijk, maar ook een beetje rommelig, doordat er een grote beleidswijziging werd ingevoerd (veel hectische momenten en ook handjes te kort). Op mijn eerste werkdag kwam het verdrietige bericht binnen, dat mijn voorganger (de dame, die ik kwam vervangen) de avond ervoor was overleden. Dat sloeg in als een bom. Een hele rare situatie om dan te starten bij een nieuw bedrijf.”

Leuk aan m’n nieuwe job

“De lieve behulpzame collega’s, de vrijheid die je krijgt, de kleinschaligheid, de snelle besluitvorming, de informele sfeer, de flexibiliteit (thuiswerken), dat je mening wordt gevraagd en meegenomen in besluitvorming (ook al ben je net in dienst). Waar ik nu al trots op ben, is dat ik al 3 nieuwe collega’s heb aangenomen voor mijn eigen Customer Care team! En ik ben heel blij dat ik nu onderdeel uitmaak van een groeiend bedrijf met veel internationale ambities!

Wat ik nodig heb in een baan, zijn uitdaging, leermomenten, humor, goed salaris, flexibiliteit, verantwoordelijkheid, groeimogelijkheden en leuke collega’s. En dat heb ik gelukkig gevonden!”

Tips voor anderen die voelen dat het tijd is voor iets nieuws

“Zoek een job, die echt bij je past; waar je blij van wordt, waar je jezelf kunt zijn, waar je gehoord wordt, waar het niet voelt als werk, waar je positieve energie van krijgt (en waar je zelfs op kantoor gaat lunchen op een vrije dag :))”

Lees ook eens:

Aandacht voor Stagiaires
Aandacht voor de loopbaan begint al bij de stagiaires
Fred Smulders 26 mrt 2018
Typ W&S
De toekomst van W&S
Fred Smulders 26 mrt 2018
Wat is jouw droom?
Wat is jouw droom?
Fred Smulders 21 apr 2018