Hoe gaat dat nou in z’n werk, een plaatsing van een kandidaat bij een nieuwe werkgever? In deze nieuwe rubriek op de blog geven we je een kijkje achter de schermen. Elke maand kijken we naar een plaatsing vanuit drie invalshoeken: de werkgever, de kandidaat en de recruiter.
Deze week zien we hoe Mehmet, Presales consultant bij Netdialog, de plaatsing bij zijn werkgever heeft ervaren.
In het kort, hoe is je loopbaan tot nu toe verlopen?
“Ik ben bij KPN begonnen als service desk medewerker en ben toen doorgegroeid als platform engineer. Ik ondersteunde toen het internet plus bellen platform gedeelte, het Voice over IP. Daarna heb ik een sabbatical gehad, ik wilde een jaartje weg, maar dat werd uiteindelijk 3 jaar in Zuid-Korea. Toen ik terug kwam in Nederland kwam ik al snel terecht in video collaboration waar ik een service management rol kreeg, dus mijn loopbaan ging zich toen meer focussen op rollen tussen IT en management. Dat heb ik vijf jaar gedaan en nu ben ik alweer enkele maanden aan de slag als presales consultant bij Netdialog.”
Hoe kwam je te weten over deze job?
“Bij Visions Connected werd ik ook gerecruit door iemand van typ. En ik heb al die tijd contact gehouden met typ, met Wouter voornamelijk waarmee ik bijvoorbeeld 1x per jaar even een gesprek had over hoe het ging. Op een gegeven moment kwam ter sprake dat ik misschien wel op zoek was naar een nieuwe uitdaging. Dus toen zijn we verder gaan praten. In eerste instantie ging dit om een platform engineer vacature bij Netdialog. Maar tijdens mijn eerste gesprek, kwam al snel naar voren dat ik goed de klantvraag kan begrijpen en ook technisch dit soort gesprekken kan onderbouwen. En daardoor zijn we eigenlijk verder gegaan in het proces maar voor een andere vacature, die van presales consultant. Als service manager zit je meer aan de achterkant, dus je moet zorgen dat de klant tevreden blijft. Als presales zit je meer aan de voorkant waar je probeert de interesse van de klant te krijgen en een oplossing te vinden die aansluit bij de situatie van die klant. En dat is nu dus mijn huidige uitdaging.”
Hoe heb je je voorbereid op het recruitment proces?
“Ik kijk eigenlijk voornamelijk naar het technische stuk, ik ben goed in het structureren van data dus zo ga ik ook te werk in een sollicitatiegesprek. Ik zoek data over het bedrijf en de specialisaties, en probeer zowel de technische kant als de kant voor de klant te begrijpen. Eigenlijk ging ik net zo te werk in de voorbereiding als dat ik in mijn huidige rol doe. Ik probeer alle informatie die er is behapbaar te maken en zo te structuren dat ik goed voorbereid het sollicitatieproces in ga.
Ik kreeg ook hulp in die voorbereiding van het team van typ. Je merkt dat ze vanuit de kandidaat denken. Ik werd gebeld voor de interviews om te kijken hoe ik me had voorbereid en of ik nog hulp nodig had. Ze wisten me duidelijk te vertellen waar het bedrijf naar op zoek was. Typ wist de juiste balans te vinden tussen niet mijn hand vast hoeven te houden, maar me ook niet alleen op het proces te hoeven storten. Die aanpak was voor mij fijn. Bij andere recruiters kreeg ik soms het gevoel krijgt dat ze zo snel mogelijk een vacature willen vullen om een fee betaald te krijgen. Bij typ had ik het idee dat ze echt de beste match voor beide kanten wilde zoeken en dus met een langetermijnvisie keken naar het proces en een volgende goede stap voor mijn loopbaan. Ik denk dat dat uiteindelijk veel beter werkt zowel voor de kandidaat als voor de werkgever.”
Hoe was je onboarding?
“Netdialog is best een kleine club dus wat ik vooral merkte was dat er gelijk een hele goede persoonlijke klik was. We werken goed samen, maar de personen passen ook goed bij elkaar. Dat zit
in kleine dingen zoals dezelfde soort humor bijvoorbeeld. Er werd genoeg tijd vrijgemaakt voor mijn onboarding en alles was goed opgebouwd op sharepoints etc. Daardoor kon ik ook snel informatie opnemen en gelijk aan de slag.”
Wat heb je nodig om gelukkig te zijn in je werk?
“Ik doe veel verschillende dingen, dus de diversiteit is zeker iets wat ik leuk vind in mijn baan. Aan de ene kant ben ik technisch bezig, maar aan de andere kant ben ik ook veel met klanten bezig en probeer dus die technische info voor hen behapbaar en duidelijk te maken. Voor mij moet het geen routine worden, ik ben blij in mijn werk als er afwisseling is. Gelukkig is dat in de IT meestal niet zo´n probleem! Het is voor mij ook belangrijk om gehoord te worden, ik ben iemand die altijd op zoek is naar verbeteringen. Bij sommige bedrijven wordt daar verder niets mee gedaan en bij Netdialog voel ik me gehoord en nemen we ook gelijk actie over de feedback die we elkaar geven.”