In Nederland hebben we ons razendsnel aangepast aan de nieuwe normaal. Werken op afstand, blijven communiceren, online salesgesprekken en het aannemen van nieuw personeel – via een digitale weg. Maar hoe denk jij als werkgever in crisistijd over trainingen en de ontwikkeling van jouw medewerkers? Doorgaans besteden organisaties 10% van hun budget aan trainingen voor werknemers. Bij kostenbesparing wordt dit potje vaak als eerste ingeleverd.
Dat is een grote vergissing. Amerikaans onderzoeks- en adviesbureau Gallup stelt namelijk vast dat het juiste ontwikkelingsproces een enorme impact heeft op werknemers. Wanneer een organisatie blijft investeren in de ontwikkeling, levert dit uiteindelijk 11% meer winst op. Daarnaast blijven werknemers twee keer zo vaak voor langere tijd werken bij een bedrijf die in hen investeert. Dus crisis of niet, blijf investeren in jouw werknemers! We geven tips hoe je dit kunt doen met een klein budget:
#1 Zet de stip op de horizon
Wil een medewerker skills en vaardigheden ontwikkelen? Dat begint vaak met een duidelijk plan. Gebruik daarom juist deze tijd om coachingsgesprekken te starten. Bespreek hier samen met jouw medewerker wat hij of zij wil ontwikkelen én zet dit op papier.
#2 Gedrag is gratis
Investeren in gedragsvaardigheden hoeft niet veel te kosten. Vaak kun je deze skills al ontwikkelen tijdens het werk wat je dagelijks uitvoert. Je hebt alleen iemand nodig die met je meekijkt, je tips geeft en je van feedback kan voorzien. Merk je dat werknemers hier behoefte aan hebben? Maak dan onderling koppels die elkaar (gratis) vooruit brengen.
Waar kunnen medewerkers aan werken?
- Het bouwen van relaties (onderling of met klanten);
- helpen bij de ontwikkeling van anderen;
- anderen inspireren;
- kritisch denken;
- duidelijk communiceren;
- verantwoording nemen of juist creëren;
- en natuurlijk alles waar ze zelf aan willen werken.
#3 Kopen? Hergebruiken!
Vaak beschik je binnen jouw organisatie al over veel tools, abonnementen, online webinars, en cursus programma’s. Probeer een manier te vinden om al deze kennis te verzamelen en beschikbaar te maken. Investeer bijvoorbeeld in een online kennisbank, dan kun je alle informatie op één centrale plek aanbieden.
#4 Laat medewerkers kennis delen
Je leert vaak sneller van anderen. Dit kan natuurlijk van een coach of een gastspreker, maar als werkgever hoef je niet altijd een externe gast te laten spreken. Welke kennis zit er al bij jouw eigen medewerkers? Laat werknemers korte presentaties maken over skills die zij zichzelf hebben aangeleerd. Deel die kennis, het is gratis.
#5 E-learning
Voor de crisis zagen we dat online lesmethodes een opkomst maakten. Veel bedrijven implementeren e-learning op een succesvolle manier. In tijden van crisis kan deze manier van virtueel leren benadrukt worden.
Het hoeft niet veel geld te kosten om te blijven investeren in jouw werknemers. Sterker nog, in 2030 zullen 85% van de huidige banen niet eens meer bestaan. Door de komst van automatisering en machine learning verandert de arbeidsmarkt namelijk razendsnel. Dure cursussen en coaches? Ga voor quick wins, die jou en jouw medewerkers nu vooruit helpen!